فرش دستباف کاشان

با مطالعه درباره قدیمی ترین نوشته ها و آثاری که درباره فرش دستباف موجود می باشد می توان به این نکته پی برد که قدمت فرش دستباف کاشان به قرن 11 میلادی مربوط می شود .


هم چنین شواهدی وجود دارد که بیان می کند شهر کاشان مرکز تولید فرش درباری در دوره شاه عباس در قرن 17 و 18 میلادی بوده است .


قبل از تولید فرش دستباف در این شهر ، پارچه های بسیار نفیس با جنس های اطلس ، تافته ، مخمل ، حریر ، ابریشم و غیره بوده است و این امر در نوشته های افرادی که به این شهر سفر کرده اند ذکر شده است . همین عامل در تولید چنین فرش هایی تاثیر بسزایی داشته است .


تولید فرش دستباف کاشان بر اثر حوادث گوناگون مانند جنگ و تهاجم دستخوش تغییراتی شده است و گاهی بافت آن متوقف یا کم شده است . هم چنین ورود ماشین آلات نساجی صنعت فرش دستباف را تا حد زیادی دگرگون کرد .


با تلاش عده ای زیادی از هنرمندان و قالیبافان تولید فرش دستباف در کاشان احیا شد و امروزه شاهد تولید فرش های متنوع و با کیفیت هستیم که در داخل و خارج از کشور به مصرف می رسند .


فرش دستباف کاشان


فرش دستباف در قسمت های مختلفی از سرزمین ایران بافته می شود . تفاوت این فرش ها در روش بافت و طرح های به کار برده شده در آن است .


فرش کاشان هم مانند مناطق دیگر دارای ویژگی ها و سبک خاصی است که آن را از دیگر فرش ها متمایز می کند .


قالی بافی در این شهر و حومه آن به طور گستره انجام می شود که می توان آن ها را از نظر نقشه و جزئیات فنی به دو دسته فرش کاشان و نطنز و فرش جوشقان تقسیم کرد .


طرح فرش کاشان شامل ترنج و لچک است . ترنج آن به صورت چند قسمتی است که از اشکال متحد المرکز تشکیل شده اند . در حاشیه فرش از گل های درشتی استفاده شده است و به صورت چند قاب در اطراف فرش قرار گرفته اند .


فرش دستباف کاشان با استفاده از الیاف های طبیعی مختلف مانند پشم و کرک و ابریشم بافته می شود . در فرش های ظریف تر استفاده از نخ ابریشم رایج است .


جنس نخ تار و پود فرش پنبه ای است . دو نوع پود در فرش به کار می رود که به پود ضخیم ، پود زیر گفته می شود و به صورت کشیده و مستحکم روی ریشه ها قرار می گیرد ، پود نازک تر ، پود رو نام دارد که به صورت آزاد روی پود رو قرار دارد .

هم چنین می توانید این مطلب را هم بخوانید :

کارخانه فرش کاشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *